Monday, 12 August 2019

OPERASI TAMBAH


TAMBAH

Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
STANDARD PRESTASI
TAHAP
PENGUASAAN
TAFSIRAN
3.1 Konsep tambah
Murid berupaya :

3.1.1 Menyatukan
          dua
          kumpulan
          objek
3.1.2 Menambah
          dengan
          membilang
          semua
1
Memberi respons pada perkara berkaitan dengan aktiviti menambah sebarang nombor atau objek.
2
Menyatakan mengenai konsep tambah dengan menggunakan bahan bantu belajar.
3
Menyatukan dua kumpulan objek dan menambah dengan membilang semua.
4
Menyatukan dua kumpulan objek dan menambah dengan membilang semua dengan cara yang betul.
5
Mengaplikasi pengetahuan dan kemahiran menyatukan dua kumpulan objek dan menambah dengan membilang semua dengan betul dan yakin.
6
Menggabungkan pengetahuan dan kemahiran mengenai konsep tambah secara kreatif serta boleh dicontohi.

OBJEKTIF PEMBELAJARAN :

Murid dapat :

   Ø  Bercerita tentang gambar dan mengaitkan dengan konsep tambah.
   Ø  Memahami konsep tambah dengan menyatukan dua kumpulan objek dan membilang semua menggunakan bahan konkrit.
   Ø  Menambah sebarang dua nombor melalui permainan berbantukan bahan konkrit.

      

       MARI KUMPUL SEMUA

 



                          😂                                : Kita dapat 2 ekor ikan
                      👰                 : Kita dapat 3 ekor lagi          

 
                😉                             : Jadi, kita ada 5 ekor ikan

2 dan 3 jadi 5


2 + 3 = 5



2 ekor itik sedang mandi. Datang lagi 1 ekor. Jadi, semuanya 3 ekor.

2 dan 1 jadi 3

2 + 1 = 3





 

Ada 4 potong kek di atas meja. Datang 1 potong kek lagi. 
Jadi, semuanya adalah 5 potong kek.



4 + 1 = 5


                                     


     👱 : Saya ada 3 biji oren
     💆 : Saya tambah lagi 1 biji oren. Semuanya 4 biji.




   

   
















             3 + 1 = 4







       MARI CARI JUMLAH



( sumber buku teks )


 Kumpulan merah ada 3 orang. kumpulan biru ada 4 orang. Jumlahnya 7 orang.


              3 + 4 = 7


(sumber buku teks)

2 orang kanak-kanak sedang menunggu bas. Datang lagi 4 orang. Jumlahnya 6 orang.


               2 + 4 = 6
         

          
            MARI CARI JUMLAH MENGGUNAKAN BAHAN BANTU BELAJAR





1 pen diletakkan ke dalam satu bekas pen. Datang lagi 2 pen. Jadi, semuanya adalah 3.



        1 + 2 = 3





Ada 5 pemadam di atas meja. Datang lagi 1. Jadi, semuanya adalah 6
       
        5 + 1 = 6



                 MARI CARI JUMLAH MELALUI PERMAINAN

1. Agihkan 2 pinggan kosong kepada setiap pelajar.
     2. 1 pinggan diletakkan dengan 3 biji nugget dan 1 pinggan lagi dibiarkan kosong.
     3. Kemudian, letakkan 4 biji nugget ke dalam pinggan yang kosong itu.
     4. Pelajar diminta untuk mengira bilangan nugget didalam pinggan pertama dan dicatatkan di atas           kertas kosong dan begitu juga pinggan yang kedua.
     5. Pelajar perlu mengira jumlah nugget yang mereka terima.
     6. Jadi, pelajar dapat membuat kesimpulan seperti 3 + 4 = 7


   BAHAGIAN AKTIVITI











    BAHAGIAN SOALAN KBAT

   1. Ibu meletakkan 1 kunci merah diatas meja. Abah meletakkan 1 kunci merah dan 2 kunci kuning diatas meja. Berapakah jumlah kunci di atas meja itu ?




     +












      1 + 3 = 4

pautan :


Jalankan aktiviti menambah dua nombor yang terdapat dalam laman web


Pautan daripada Youtube :





     PETA MINDA


RUJUKAN

Roini Hasliza, Nurulhusna@Hakima, Suriani. (2012). Buku teks asas 3M Matematik (masalah pembelajaran) tahap 1. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.

Isnayati, Nurulhusna@Hakima, Mohd Ali. (2016). Buku teks asas 3M Matematik (masalah pembelajaran). Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.

No comments:

Post a Comment

OPERASI TOLAK

DOKUMEN STANDARD KURIKULUM DAN PENTAKSIRAN Nur Fatihah binti Jawide STANDARD KANDUNGAN STANDARD PEMBELAJARAN ST...