TAMBAH
Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
STANDARD
PRESTASI
|
|
TAHAP
PENGUASAAN
|
TAFSIRAN
|
||
3.1
Konsep tambah
|
Murid
berupaya :
3.1.1
Menyatukan
dua
kumpulan
objek
3.1.2
Menambah
dengan
membilang
semua
|
1
|
Memberi
respons pada perkara berkaitan dengan aktiviti menambah sebarang nombor atau
objek.
|
2
|
Menyatakan
mengenai konsep tambah dengan menggunakan bahan bantu belajar.
|
||
3
|
Menyatukan
dua kumpulan objek dan menambah dengan membilang semua.
|
||
4
|
Menyatukan
dua kumpulan objek dan menambah dengan membilang semua dengan cara yang
betul.
|
||
5
|
Mengaplikasi
pengetahuan dan kemahiran menyatukan dua kumpulan objek dan menambah dengan
membilang semua dengan betul dan yakin.
|
||
6
|
Menggabungkan
pengetahuan dan kemahiran mengenai konsep tambah secara kreatif serta boleh
dicontohi.
|
OBJEKTIF PEMBELAJARAN :
Murid dapat :
Ø
Bercerita tentang gambar dan mengaitkan dengan
konsep tambah.
Ø
Memahami konsep tambah dengan menyatukan dua
kumpulan objek dan membilang semua menggunakan bahan konkrit.
Ø Menambah sebarang dua nombor melalui permainan
berbantukan bahan konkrit.
3 + 1 = 4
MARI CARI JUMLAH
3 + 4 = 7
2 + 4 = 6
MARI CARI JUMLAH MENGGUNAKAN BAHAN BANTU BELAJAR
1 + 2
= 3
5 + 1 = 6
MARI CARI JUMLAH MELALUI PERMAINAN
1. Agihkan 2 pinggan kosong kepada setiap pelajar.
2. 1 pinggan diletakkan dengan 3 biji nugget dan 1 pinggan lagi dibiarkan kosong.
3. Kemudian, letakkan 4 biji nugget ke dalam pinggan yang kosong itu.
4. Pelajar diminta untuk mengira bilangan nugget didalam pinggan pertama dan dicatatkan di atas kertas kosong dan begitu juga pinggan yang kedua.
5. Pelajar perlu mengira jumlah nugget yang mereka terima.
6. Jadi, pelajar dapat membuat kesimpulan seperti 3 + 4 = 7
BAHAGIAN AKTIVITI
+
1 + 3 = 4
pautan :
MARI KUMPUL SEMUA
😂 : Kita dapat 2 ekor ikan
👰 : Kita dapat 3 ekor lagi
😉 :
Jadi, kita ada 5 ekor ikan
2 dan 3 jadi 5
2 + 3 = 5
2 ekor itik sedang mandi. Datang lagi 1 ekor. Jadi, semuanya 3 ekor.
2 dan 1 jadi 3
2 + 1 = 3
Ada 4 potong kek di atas meja. Datang 1 potong kek lagi.
Jadi, semuanya adalah 5 potong kek.
4 + 1 = 5
👱 : Saya ada 3 biji oren
💆 : Saya tambah lagi 1 biji oren. Semuanya 4 biji.
💆 : Saya tambah lagi 1 biji oren. Semuanya 4 biji.
3 + 1 = 4
MARI CARI JUMLAH
( sumber buku teks )
Kumpulan merah ada 3 orang. kumpulan biru ada 4 orang. Jumlahnya 7 orang.
3 + 4 = 7
(sumber buku teks)
2 orang kanak-kanak sedang menunggu bas. Datang lagi 4 orang. Jumlahnya 6 orang.
2 + 4 = 6
MARI CARI JUMLAH MENGGUNAKAN BAHAN BANTU BELAJAR
1 pen diletakkan ke dalam satu bekas pen. Datang lagi 2 pen. Jadi, semuanya adalah 3.
Ada 5 pemadam di atas meja. Datang lagi 1. Jadi, semuanya adalah 6
5 + 1 = 6
MARI CARI JUMLAH MELALUI PERMAINAN
1. Agihkan 2 pinggan kosong kepada setiap pelajar.
2. 1 pinggan diletakkan dengan 3 biji nugget dan 1 pinggan lagi dibiarkan kosong.
3. Kemudian, letakkan 4 biji nugget ke dalam pinggan yang kosong itu.
4. Pelajar diminta untuk mengira bilangan nugget didalam pinggan pertama dan dicatatkan di atas kertas kosong dan begitu juga pinggan yang kedua.
5. Pelajar perlu mengira jumlah nugget yang mereka terima.
6. Jadi, pelajar dapat membuat kesimpulan seperti 3 + 4 = 7
BAHAGIAN AKTIVITI
BAHAGIAN SOALAN KBAT
1. Ibu meletakkan 1 kunci merah diatas meja. Abah meletakkan 1 kunci merah dan 2 kunci kuning diatas meja. Berapakah jumlah kunci di atas meja itu ?
+
1 + 3 = 4
pautan :
Jalankan aktiviti menambah dua nombor yang terdapat dalam laman web
Pautan daripada Youtube :
PETA MINDA
RUJUKAN
Roini Hasliza, Nurulhusna@Hakima, Suriani. (2012). Buku teks asas 3M Matematik (masalah pembelajaran) tahap 1. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.
Isnayati, Nurulhusna@Hakima, Mohd Ali. (2016). Buku teks asas 3M Matematik (masalah pembelajaran). Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.
No comments:
Post a Comment